Leerstrategie: Dubbel in je Brein

Ook wel bekend als dual coding

Er bestaat niet zoiets als alleen in woorden denken of een beelddenker zijn. We zijn allemaal woord- én beelddenkers.

 

Iedereen met een stel hersens verwerkt informatie op veel manieren.

Denk maar aan wanneer je door de stad loopt. Je ziet allerlei etalages, je leest de namen van de winkels, je hoort een auto voorbij rijden of een fietser bellen, je ruikt het parfum van een vrouw die je voorbij loopt en je voelt misschien wel iemand op je hielen lopen in de drukte.

Al je zintuigen worden ingezet om je omgeving te verkennen.

 

Er zijn zoveel manieren waarop we informatie elke seconde verwerken, dus waarom zouden we ons beperken met één middel als het gaat over studeren?


Hoe werkt deze strategie?

 

Luister naar de podcastaflevering

In podcastaflevering 16 'Dubbel in je Brein' vertel ik hoe deze leerstrategie werkt en waarom hij zo effectief is. Je ontdekt ook meteen drie manieren om 'm toe te passen, dus woord én beeld te combineren tijdens het leren.

 

Luistertijd: 8 min.

Of lees de samenvatting van deze aflevering hier: 


Woord en beeld combineren in de klas

1. Gebruik foto's en filmpjes in je les

Deze klinkt best wel logisch, maar bedenk eens of jij al voldoende beelden aanbiedt aan je leerlingen tijdens de les?

Verwijs naar afbeeldingen in het handboek, stop veel foto's in je powerpoints of laat eens een filmpje zien over de leerstof.

2. Zet je leerlingen aan het werk

In podcastaflevering 16 heb ik het over drie manieren om woorden en beelden te combineren. Dat lees je ook in de samenvatting hierboven. Deze trucjes kun je als instructie gebruiken voor je leerlingen.

Hier heb je ze nog eens op een rijtje: 

- Laat leerlingen beelden opzoeken op het internet

Werken jouw leerlingen met laptops in de klas of mogen ze héél even op hun smartphone? Dan kunnen ze zélf op zoek naar mooie plaatjes of video's bij de leerstof.

- Laat leerlingen een visuele voorstelling maken

Geef de instructie om een schema, een mindmap of een tekening te maken van het lesonderwerp. Je kunt het voordoen, maar het is ook leuk wanneer de leerlingen hun eigen creativiteit mogen gebruiken om de leerstof visueel te maken.

- Laat leerlingen zelf een beeld bedenken

Leg uit hoe een denkbeeld ook een beeld is en hoe grappiger of gekker dat beeld eruit komt te zien, hoe beter die blijft hangen!

Woord en beeld combineren thuis

1. Zet je leerlingen thuis aan het werk

Op dezelfde manier kun je je leerlingen ook thuis aan het werk zetten. 

Als voorbereiding voor een toets of examen kun je bijvoorbeeld vragen om een mindmap of schema te maken of afbeeldingen te verzamelen op het internet.


Meer tips over Dubbel in je Brein

In deze blog leer je meer over deze effectieve leerstrategie.

De kracht van verbeelding

Hoe leer je moeilijke vocabulaire of teksten uit je hoofd?🤯 Misschien heb je het al gemerkt, maar woordjes of tekst letterlijk uit je hoofd blokken is geen beste studiemethode. Het kost veel tijd en je onthoud meestal nog niet de helft.🧠 Om leerstof in je langetermijngeheugen op te slaan, moet je complexe leerstof omzetten (hercoderen) naar een ‘gemakkelijkere’ vorm waar je brein iets mee kan.📼 Het is zo dat een beeld langer blijft hangen dan een woord. Probeer dus altijd je verbeelding erbij te halen door een situatie te schetsen in je hoofd. Hoe concreter dat beeld is, hoe sterker dat beeld zich gaat nestelen in je geheugen.📝 Hier enkele tips om een sterk beeld te vormen:Gebruik humor! Grappige beelden vergeet je niet snel.Gebruik je zintuigen! Probeer je ook voor te stellen hoe je iets ruikt, smaakt of voelt.Durf overdrijven! Hoe opvallender je beeld, hoe beter.☝️ Een voorbeeld uit de praktijk: vocabulaire Fransvb. l'achat = de aankoopHet beeld dat de leerling hierbij verzon was de aankoop van een kat (chat in 't Frans) op de rolband van de kassa, die gescand werd door de verkoopster.Een beetje onnozel natuurlijk, maar daarom blijft het beeld juist goed hangen!🎬 Je kunt ook verbanden leggen tussen je beelden. Als je bijvoorbeeld een aantal begrippen in een bepaalde volgorde moet onthouden, maak dan een verhaaltje van beelden door ze aan elkaar te rijgen.Ga op zoek naar verbanden. Is dat moeilijk?Probeer ze dan in je verbeelding op een gekke manier toch te associëren met elkaar.Hoe gekker, hoe beter! Want die beelden zul je niet snel vergeten!

Lees meer »

Ken jij de Cornell Methode al?

Effectief studeren doe je met de Cornell Methode!Duurt het samenvatten bij jou ook veel te lang en weet je niet goed wat je precies moet opschrijven? 😥Dan is deze methode het proberen waard.Deze methode werd ontwikkeld door Dr. Walter Pauk op de Cornell Universiteit (USA). 🎓En daar ben ik Walter heel dankbaar voor, want deze methode werkt supergoed! Het bereidt je goed voor op een toets en zorgt dat je de leerstof beter snapt. 🧠

Lees meer »

Figuren onthouden

Ben jij geen geheugenkampioen én geen tekentalent? ✏️ Geen probleem!Met deze tip kun jij elk figuur uit je mouw schudden op je toets of examen.💖 Een studente moest laatst voor haar examen het hart kunnen tekenen. Dus vroeg ze mij hoe ze daar aan moest beginnen.

Lees meer »