Effectieve studiemethode in de klas
Ontdek hier een eenvoudige en snelle manier om de leerstof actief op te halen in de klas.
💡 Actief ophalen is één van de vier effectieve leerstrategieën waarbij je leerlingen de leerstof beter onthouden door ze uit hun geheugen op te halen.
Een mooie werkvorm die precies dát doet is de vragenpot. De vragenpot kun je heel eenvoudig inzetten in je lessen.
Het kost weinig tijd, maar maakt een groot verschil!
Gebruik jij de vragenpot al?
Zo gebruik je de vragenpot!
1️⃣ Op het einde van je les laat je alle leerlingen één vraag bedenken over de leerstof.
Die actie zorgt er al voor dat jouw leerlingen diep moeten graven in hun geheugen en de leerstof beter onthouden.
Ze schrijven deze vraag op een papiertje met op de achterkant het antwoord. ✏️
2️⃣ Jij controleert de papiertjes en stopt de drie beste vragen over die les in een pot.
3️⃣ Elke les start je met een grabbel uit de vragenpot. Je stelt jouw leerlingen steeds drie vragen.
Als je al even bezig bent met deze werkvorm, zullen de vragen uit jouw vragenpot over verschillende lessen gaan - soms al van een tijdje geleden. Op die manier moeten jouw leerlingen soms diep graven in hun geheugen en halen ze de leerstof actief op.
Extra tip
Na het stellen van een vraag uit de vragenpot geef je best alle leerlingen de tijd om het antwoord te bedenken.
Ga niet meteen in op de eerste vinger die de lucht ingaat, maar duid steeds willekeurig iemand aan. Laat ze desnoods het antwoord opschrijven.
Zo zullen jouw leerlingen steeds gemotiveerd zijn actief mee te denken. 🧠
Een snelle werkvorm met een enorm effect.
Ga jij 'm inzetten in je lessen? 🤗
Reactie plaatsen
Reacties