De meest gemaakte fout bij leren leren

Onmisbaar in elke 'leren leren' les.

Ik kreeg ooit een vraag via een berichtje op instagram van een zorgcoördinator.

Ze vroeg: “wat mag er absoluut niet ontbreken in een leren leren les?”

 

Ik dacht doen aan honderden dingen, maar eigenlijk wilde ik een klaar en duidelijk antwoord kunnen geven.

Want je kan wel zoveel willen meegeven aan je leerlingen als het gaat over leren leren en plannen, het heeft allemaal weinig effect als je geen rekening houdt met deze ene techniek.

Leren leren lukt jouw leerlingen niet vanzelf.

Eén ding is zeker: elke leerling heeft het in zich om effectief te leren leren en plannen.

Maar dat gebeurt niet vanzelf, daar heeft hij jouw hulp voor nodig.

 

Het is daarom niet genoeg om ze een stappenplan van een studiemethode voor te schotelen of een weekplanner uit te delen in de hoop dat ze er dan mee aan de slag gaan.

 

Het is zelfs erg herkenbaar onder de leerkrachten en studiecoaches dat leerlingen goedbedoelde en effectieve studietips in de wind slaan. Misschien merkte jij dat ook al?

 

We denken dan makkelijk dat deze leerlingen niet willen leren leren, terwijl dat vaak onterecht is.

Ze hebben gewoon meer nodig van jou als je wil dat ze écht iets doen met jouw tips.

 

Hoe kun jij jouw leerlingen in beweging brengen?

Door te scaffolden!

 

Het Engelse woord 'to scaffold' betekent "een steiger bouwen".

Hiermee bedoelen we dat de leerling tussenstapjes nodig heeft om een taak zelfstandig te leren uitvoeren.
Jij als expert, daagt de leerling steeds meer uit om zelf verantwoordelijkheid te nemen.

 

Gooi ze dus niet in het diepe, maar doe aan “scaffolding!”

 

Wil jij jouw leerlingen een nieuwe studietip meegeven? Volg dan deze drie stappen:

 

Stel dat jij jouw leerling een weekplanning wil leren maken.

  1. Doe het dan eerst voor! Dat is zo belangrijk en waardevol. Haal een planner boven en laat zien hoe een planning eruit kan zien en in welke stappen je dat doet.
  2. Doe het nu samen. Geef je leerling wat meer verantwoordelijkheid, maar sta ze bij in het leerproces en stuur bij.
  3. Laat de leerling het zelfstandig doen. Zo kunnen ze proberen thuis een plan te maken tegen de volgende keer dat je ze ziet.

 

Wanneer zijn jouw leerlingen klaar voor de volgende stap?

Hoe lang het duurt om van stap 1 naar stap 3 te gaan is afhankelijk van de vaardigheid of techniek die je wil aanleren.

 

Als ik mijn leerlingen leer plannen, duurt het soms meerdere sessies voor deze leerling volledig zelfstandig een goed plan kan maken. Terwijl de braindump (een actieve studiemethode) dezelfde sessie nog zelfstandig kan uitgevoerd worden.

 

Check steeds of jouw leerling klaar is voor de volgende stap.

Is alles wel duidelijk? Hebben ze een extra instructie nodig? Moet je het nog eens voordoen?

 

Leren leren is zoals poolstokspingen

Ik vergelijk scaffolding ook wel met poolstokspringen.

Pas als de atleet de sprong gehaald heeft, wordt de lat hoger gelegd.

Stukje bij beetje, zo gaat het lukken!

Wil jij jouw leerlingen iets bijleren? Dan mag scaffolding dus niet ontbreken.

 

Veel succes!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.